Is het waar dat jouw humeur wordt beïnvloed door je menstruatie cyclus?

Is het waar dat jouw humeur wordt beïnvloed door je menstruatie cyclus?

Onze menstruatiecyclus bestaat over het algemeen uit 28 dagen en 4 verschillende fases. In iedere fase zijn de hormoonniveaus anders en dat beïnvloedt hoe je je voelt. Menstruatie en een chagrijnig gevoel gaan vaak hand in hand. Veel vrouwen zijn voordat de menstruatie begint een stuk sneller chagrijnig en eerder op hun tenen getrapt. Hoe kan dat eigenlijk?

De aanmaak van oestrogeen en progesteron wisselt continu tijdens de cyclus. Dit geschommel kan er voor zorgen je je anders voelt.  

Cyclus van week tot week

Week 1: Tijdens de menstruatie voel je meestal niet helemaal top. In die week stijgt langzaam je oestrogeen waardoor je je opgewekter voelt aan het einde van de week.

Week 2: je bent je op je best, je voel je energiek en sexy! Je hebt in deze week veel oestrogeen in je lichaam. Oestrogeen zorgt voor de aanmaak van serotonine; het ‘feel good hormoon’. Aan het einde van deze week neemt ook je testosteron toe waardoor je meer zin krijg in sex.      

Week 3: Oestrogeen daalt deze week heel erg hard in een korte tijd en progesteron gaat stijgen. Hierdoor voel je je slaperig, minder blij, kun je eetbuien krijgen en heb je juist zin om lekker thuis op de bank te hangen.

Week 4: Oestrogeen en progesteron dalen deze week, hierdoor kan je chagrijnig of prikkelbaar zijn. In deze week veranderen sommige lieve vrouwen tijdelijk in een heks.

Ook kun je klachten ervaren zoals: pijnlijke borsten, buikkrampen, PMS, vermoeidheid en hoofdpijn.

Tips:

  1. Kies de juiste voeding. Voldoende inname van vitamines en mineralen verhoogt de aanmaak van serotonine. Kies voor wilde zalm, eieren, spinazie, donkere bladgroente, peulvruchten, noten en zaden, banaan en rauwe cacao.
  2. Neem tijd voor jezelf. Trek je eventjes terug, zet je favoriete muziek op, rust wat uit of ga bijvoorbeeld lekker in bad.
  3. Ga bewegen. Tijdens beweging of sporten komt er serotonine vrij.  Dit hormoon zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt. Dus ga fietsen, wandelen of hardlopen.
  4. Zoek de zon op. Vitamine D stimuleert de aanmaak van serotonine. Dus ga in je lunchpauze lekker naar buiten.