Heb jij extreem veel trek voor je menstruatie?

Heb jij extreem veel trek voor je menstruatie?

Ik wel. Ongeveer 2 dagen voor mijn menstruatie start heb ik zin om veel te eten. En lijkt mijn honger niet te stillen. Iedere keer als ik een keukenkast open doe zie ik wel iets lekkers liggen en zit ik op een doordeweekse dag ineens met een zak cassave chips op schoot.

Waar komen die eetbuien vandaan?

Hormonaal gezien wordt je cyclus in twee fases ingedeeld namelijk de folliculaire fase (eerste fase) en luteale fase (tweede fase). Beide fases duren ongeveer 2 weken. Uit onderzoek  is gebleken dat vrouwen in de tweede fase de controle over hun eetgedrag kwijtraken en onverzadigbaar hongergevoel hebben. Vanaf de eerste dag van de menstruatie verdwijnt dit hongergevoel weer.

In de tweede helft van je cyclus daalt je oestrogeen. Hierdoor heb je een (tijdelijke) verlaagd  oestrogeen. Een laag oestrogeen heeft invloed op je stemming en emotie.
Dit komt doordat oestrogeen invloed heeft op serotonine. Serotonine staat ook bekend als het gelukshormoon, het geeft je een goed gevoel. Door een laag niveau aan oestrogeen wordt er minder serotonine aangemaakt. Hierdoor voel je je minder gelukkig en krijg je extreme behoefte aan koolhydraten en zoetigheid.

Door het eten van koolhydraten en zoetigheid maakt je lichaam weer meer serotonine aan, maar ook dopamine. Beide neurotransmitters geven jou een tijdelijke “feel good” gevoel. Dopamine wordt ook aangemaakt bij het gebruik van opium, nicotine of marihuana, oftewel verslavende stoffen. Het is dus geen wonder dat vrouwen in de tweede fase van hun cyclus soms zeggen dat ze verslaafd zijn aan brood, chocolade, pasta, pizza of zoetigheid. Dit geeft je lichaam namelijk een dopamine shot.

Het is belangrijk om je hormonen progesteron en oestrogeen in balans te houden. Dit kun je doen door de juiste voeding te kiezen en zorgen dat jouw bloedsuikerspiegel in balans blijft. En dan niet alleen in de tweede fase maar je gehele cyclus.